Dags att bli stark i kroppen för att vara klar i knoppen

Minst 30 minuter fysisk aktivitet varje dag minskar risken att dö i förtid. Det läste jag i en studie som ett forskar-team gjort … någonstans i världen. Men det måste tydligen inte handla om ett pass på gymmet. De skriver att städning går precis lika bra. Really? Städning är inget som lockar mig alltför mycket. (typ noll) Enda fördelen men den sortens ”träning” är att man kan ha headset och prata i mobilen samtidigt. Vilket inte är lika uppskattat på gymmet. I alla fall inte av min PT. 

Men jag håller med om det här med att träning och hälsa är viktigt. Just nu snurrar allt i min värld ännu fortare än vanligt. Med premiären på Djungelboken bara fem veckor bort har jag en evighets-karusell av att-göra-listor i huvudet. Och små kassetter som stängs av och på med olika klickljud. Utan en endaste paus. Hjärnan tycks aldrig vila. Jag kan skicka hur många email som helst, samtidigt som jag pratar i telefonen och skriver ihop en lista för hand. Jag är alltid på väg någonstans. Även när jag sover.  
När blicken allt oftare fastnade och rösten tog slut mitt i en mening insåg jag att jag måste ta itu med kroppen för att kunna vara klar i knoppen. Jag behövde frisk luft, kondition och en stark kropp. Det var dags att göra något åt min inre fettprocent. Och som en liten välförtjänt bonus på det kanske även eliminera de små lömska depåerna som smugit sig på utsidan efter vår friterade USA resa i somras. 

Så jag anmälde mig till New Body Challenge på Värmdö PT Studio. Tio veckor med tre till fyra timmars träning per dag och ett strikt kostschema … mitt i den värsta jobb-stressen någonsin.  Hur smart är det? Många skakar nog på huvudet och himlar med ögonen så att de nästan fastnar. ”Hur skall hon hinna med det?” och ”Herregud hur skall det gå med Anna utan kolhydrater?” Jo jag vet, det är grymt mycket med produktionen just nu och jag vet att jag kan bli ”lite” ur balans (grinig) om jag inte får äta.  

Men vet ni, att i den här tävlingen äter jag mycket mer än jag gör normalt. Jag väljer ”bara” bort kolhydrater, socker och förstås alkohol. Så jag tror inte att min personal behöver vara så orolig. Det är förstås lite värre med det här med tider men det är ju liksom …  kroniskt. Som att ha ont i lederna. Jag vet att jag inte är någon erkänd champion i ämnet klockan. (okay jag är urusel om vi nu skall vara petnoga) Men… jag vet bara att jag måste bli stark. Så det finns inget alternativ. Jag skall göra mitt allra bästa för att hålla mina träningstider. 

Nu har jag alltså vägt in mig i ett bodpod-ägg (som mäter andel fett och muskler) så att jag har något att jämföra mig med längst med vägen mot mitt hälsosamma liv. Min inre fettprocent var inte att leka med. Jag hade helt rätt i mitt beslut att något måste göras. Trettiosex procent av min kropp består av fett. Trettiosex! Det kändes som en kalldusch. Jag trodde verkligen inte att det var så mycket. Att det skulle vara på gränsen till farligt och ohälsosamt. Men så är det och …  nu är jag igång! Första passet (och andra och tredje) med min PT Nina Säbom är avklarat. Jag har ont precis överallt och jag kom förstås, trots väldigt goda intentioner, försent. Men bara lite. En kvart eller så. Tror jag att det var. Och bara första och andra gången. 

Titta på Youtube klippet så får ni se mer av min första dag och vilka regler min PT har satt upp för mitt deltagande. (Konstigt nog verkar det som att det bara var jag som fick denna muntliga genomgång.) Håll även utkik här i bloggen där jag kommer att uppdatera med mina framsteg … eller steg … i alla möjliga olika riktningar.

Anna Norberg
Anna Norberg

Kommentera gärna: